Muutos-LKV-46

Sähköinen kiinteistökauppa

Muutos LKV:n avulla myös kiinteistökauppa on mahdollista toteuttaa täysin sähköisesti. Asiakkaanamme pääset hyötymään sähköisen kiinteistökaupan eduista.

Sähköisessä kiinteistökaupassa on vaivaton ja joustava tapa hoitaa kiinteistökauppa. Sähköisessä kiinteistökaupassa kaupan osapuolten ei tarvitse etsiä yhteistä aikaa kaupantekoon tai matkustaa samaan paikkaan.

Olimme Suomen ensimmäinen kiinteistönvälitysliike, joka toteutti sähköisen DIAS-kiinteistökaupan.

Miten sähköinen kiinteistökauppa etenee?

Sähköisessä kiinteistökaupassa ostajana sinun tarvitsee vain sopia rahoituksesta pankkisi kanssa sekä allekirjoittaa valtuutukset ja kauppakirja sekä tehdä varainsiirtoveroilmoitus.

Myyjänä sinun tarvitsee vain sopia asunnon myymisestä pankkisi kanssa sekä allekirjoittaa valtuutukset ja kauppakirja.

Anne meidän huolehtia lopusta!

Sähköisen kiinteistökaupan vaiheet:

1. Kun kaupan yksityiskohdat on sovittu, aloitamme kaupanteon valmistelun lähettämällä kauppakirjaluonnoksen ostajalle ja myyjälle hyväksyttäväksi.

2. Kun kaupan osapuolet ovat vahvistaneet kauppakirjan vastaavan sovittua, lähetämme kauppakirjan ja kaupan tiedot pankeille valmisteluvaiheeseen.

Pankkien valmistelun aikana ostaja sopii pankkinsa kanssa kaikki rahoitukseen liittyvät asiat, kun taas myyjä puolestaan sopii oman pankkinsa kanssa rahaliikenteeseen liittyvät asiat kuntoon.

3. Kun pankit ovat valmistelleet sähköisen kiinteistökaupan, käynnistämme allekirjoitusvaiheen.

4. Allekirjoitusvaihe on kaksi osainen.

Ensin ostaja ja myyjä allekirjoittavat valtuutukset pankeille sähköisessä allekirjoituspalvelussa, minkä jälkeen itse kauppakirja allekirjoitetaan Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelussa. Molemmissa palveluissa allekirjoitus tapahtuu verkkopankkitunnuksien avulla.

5. Kun kauppakirjan allekirjoitus on suoritettu, Maanmittauslaitos käynnistää automaattisesti lainhuutoprosessin, ja pankit hoitavat maksut.

Ostajan pankki maksaa kauppahinnan ja mahdollisen varainsiirtoveron, minkä jälkeen myyjän hoitaa mahdollisen välityspalkkion maksun. Sitten pankit hoitavat panttikirjojen siirrot keskenään sovittujen ehtojen mukaisesti.

6. Ostaja tekee varainsiirtoveroilmoituksen

Sähköisen kiinteistökaupan jälkeen ostajalle jää enää vain varainsiirtoveroilmoituksen teko. Varainsiirtoveroilmoitus on edellytyksenä lainhuudon saamiseksi. Tieto varainsiirtoveron maksusta ja varainsiirtoveroilmoituksesta menevät automaattisesti Verohallinnolta Maanmittauslaitokselle.

Jos olet myymässä tai ostamassa kiinteistöä, kysy sähköisen kiinteistökaupan mahdollisuutta välittäjiltämme.